De eerste vier dagen 05/06/07/08-10-18

8 oktober 2018 - Paramaribo, Suriname

05-10-2018 "Fietsen"

Vandaag hebben we verder niet veel gedaan. We zijn wel even de stad in geweest om te pinnen en wat boodschappen te doen bij de supermarkt. Dit hebben we met de fiets gedaan (geen geweldig plan). Er waren onderweg alleen maar eenrichtingswegen waardoor we de weg al snel kwijt waren en we werden ongeveer 100 keer nageroepen en gefloten (Zelfs door de politie!). Nadat we deze rit hebben overleefd was het echt tijd om bij te komen, het is eigenlijk veel te warm om te fietsen met een temperatuur van 36 graden en een gevoelstemperatuur van 39 graden Celsius.

'S avonds bij het bestellen van het avondetenKwam Marjolein er achter dat je ook bij de Nederlandse tentjes hier beter geen spicy kan bestellen als je Nederlandse smaakpapillen hebt.

We hadden die avond eigenlijk afgesproken om mee te gaan naar de salsa lessen van onze huisgenoten/buren (Tim, Rens, Paolo, Didi, Joyce en Lucien) maar besloten na een leuk drankspel waarin we alle drie een Djogo (liter) Parbo-bier op hadden, toch maar te gaan slapen om 23:00 uur.

06-10-2018 "Een drukke dag voor Surinaamse begrippen"

Vandaag werd ik weer heerlijk vroeg wakker (Toch meer last van een jetlag dan ik had verwacht). Om 11:00 uur kwam Ruben van de tours met ons praten over welke tours wij graag zouden doen in onze eerste vrije week. Ruben is geregeld door Lucien (de huisbaas) en kon ons goed vertellen wat de opties waren. Na een gesprek van een kwartiertje hebben we besloten om:

- Aankomende woensdag en donderdag naar de Browns berg te gaan. Hier kunnen we tokkelen over de jungle, kanoën op het stuwmeer, apen spotten, slapen in hangmatten en nog veel meer

- Aankomend weekend naar Bigi Pan gaan, hier gaan we kaaimannen spotten en informatie over de rest van deze trip krijgen we nog.

Na dit gesprek zijn we samen met Rens naar de grote supermarkt Tulip ( Wat veel keuze!!) geweest. Met een stuk of 20 plastic tassen kwamen we terug in ons appartement.

Vervolgens hebben Marjolein en ik de hele middag bij de buren in het badje gezeten. Dit was gezellig! Ook sprak ik even de buurman die in het PCS heeft gewerkt, hij kon mij helpen en belde de verpleegkundig directrice om mijn vragen te stellen. Het was erg fijn om iemand in de buurt te hebben die me wat kon vertellen.

Rond 19:00 uur zijn we met onze verrimpelde oma handjes uit het zwembadje gekropen om richting Sabrina's te gaan. Dit is een Indonesisch restaurant waar we met z'n 9en naartoe gingen. Ondanks dat ik erg veel buikpijn had was de rijsttafel heerlijk!

Na het eten was ik in verband met mijn buikpijn van plan om niet mee te gaan naar het huisfeest waarvoor we zijn uitgenodigd. Na een zakje O.R.S. voelde ik me gelukkig weer beter en ben ik toch mee gegaan en daar had ik geen spijt van.

Na een taxi rit van 15 minuten kwamen we aan in een best luxe huis waar een stuk of 50 andere studenten waren. Niemand leek de huisbaas te kennen, maar iedereen had een geweldige tijd. Er was een karaoke installatie en daar hebben we ons erg mee vermaakt. Het was erg leuk om zo iedereen een beetje te leren kennen. Rond 4:00 uur kwamen we terug en waren we helemaal kapot. Klaar voor een brakdag.

07-10-2018 "Brakdag & Bastion"

Vandaag lekker uitgeslapen tot 11:00 uur waardoor de jetlag een beetje weg begon te raken. Verder hebben we eigenlijk de hele dag niks gedaan, lekker gezwommen en in de zon gelegen.

Rens kwam met het idee om naar het Bastion te gaan. Dit is een luxe tentje aan de overkant van de rivier. Om hier te komen moesten we eerst op de boot wat al erg gaaf was. Toen kwamen we aan bij een vlonder vol met lampjes. Hier hoorden we de Jazz muziek al op ons afkomen. Daar eenmaal aangekomen was het erg gezellig. De stiefmoeder en vader van Rens wonen al drie jaar in Suriname en nodigen ons uit om een keer te komen eten bij hun thuis.

Op een gegeven moment begonnen we te dansen als enige op de dansvloer en toen kwamen alle Surinamers met 10 keer betere moves er ook bij om ons te laten zien hoe het wel moest.

Na een super gezellige avond kwam de taxi alleen niet opdagen. Na 45 minuten wachten kwam die dan eindelijk en toen we thuis kwamen om 12 uur dook ik meteen mijn bed in. Morgen er weer om 06:30 uur uit om naar de vreemdelingendienst te gaan.

08-10-2018 "Vroeg opstaan?!"

Vandaag had Lucien (de huisbaas) Chiko voor ons geregeld. Chiko hielp ons met het gedoe bij de vreemdelingendienst en de plakzegel en gaf ons een kleine rondleiding bij Zeelandia. Dit was erg leuk en we staan eindelijk op de foto met het I <3 SU beeld.

Hierna had ik mijn eerste kennismaking bij mijn stage. Hier zijn de eerste dingen in besproken en ik was binnen een kwartier ook weer weg. Verder ben ik een aantal uur met school bezig geweest en nu zijn we eten aan het bestellen bij wederom een Nederlands tentje (cultuurbarbaren).

Wil je ook in de Surinaamse sfeer komen?:

Vanaf nu zal ik elke zondag een blog posten

Groetjesss

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Angelique:
    9 oktober 2018
    Wat een mooie belevenissen al weer in een paar dagen en leuke tripjes in het vooruitzicht. Have fun. Heel erg leuk om je zo te volgen. Groetjes daar. 👋🏼
  2. Natasia:
    9 oktober 2018
    Wat klinkt het allemaal super gaaf, op de buikpijn na. 🌴💖
  3. Tessa Twilhaar:
    9 oktober 2018
    Dank jullie wel voor de mooie verhalen wat jullie allemaal mee maken ik wens jullie nog een super tijd daar toe en ik hoop dat je geen buikpijn meer hebt liefs ik
  4. Marco:
    9 oktober 2018
    Leuk om te lezen Lindey! Je maakt nogal wat mee zo! En ach... Dat je een dag echt brak bent.. komt door de jetlag! Die duurt heeeul lang! 😉😘