De eerste tripjes en mijn eerste stage dag! 10/11/13/14/15-10-2018

16 oktober 2018 - Paramaribo, Suriname

10-10-2018 "Berg & dal, Stone eiland, Baboon eiland en de Browns berg"

Vandaag stonden we om 07:00 uur op, want om 08:00 uur werden we opgehaald door Rudi om op tour te gaan naar de Browns berg!

Na een uurtje te hebben gereden, waarvan een half uur over een mega hobbelige zandweg, kwamen we aan bij Berg & dal. Dit was een activiteiten centrum naast de Suriname rivier met een prachtig strand e uitzicht op de bossen. Hier kregen we een mooi rood huisje toegewezen waarin we al onze spullen konden droppen. Rudi had voor ons een hele grote koelbox vol ijs en drankjes mee genomen. Ook had hij broodjes ongeboren kip (ei), saucijcenbroodjes, wraps met Röti en snacks mee (Super goed geregeld).

Na even een drankje te hebben gedaan kwam Hans er aan. Hans is een grappige reggae man die continu "ja toch" en "ai" zegt. Hij hees ons in onze tuigjes en toen waren we klaar om te gaan tokkelen (wat was dat gaaf!). Er waren ongeveer 10 tokkelbanen midden in het bos en één (de langste) ging over de rivier heen (zie foto's op mijn facebook).

Toen we helemaal bezweet weer terug kwamen van het tokkelen, gingen we na het eten van een heerlijke Röti wrap kanoën over de Suriname rivier. Na een half uurtje kanoën kwamen we op een klein wit opgespoten eilandje. Hier hebben we even een banaantje (vitamine B) gegeten en toen hebben we weer terug gekanood.

Eenmaal terug gekomen, hebben we onze spullen weer ingepakt en zijn we op pad gegaan naar Stone eiland. Dit is een eiland aan het stuwmeer van Suriname. Dit stuwmeer is net zo groot als de provincie Utrecht en is gecreëerd door Alcoa (een Amerikaanse aluminium producent) die doormiddel van dit meer stroom wou produceren voor het winnen van bauxiet. Echter is de fabriek nu al jaren failliet en loopt het contract nog tot 2033. Waarschijnlijk kan het contract in 2019 worden verbroken en wordt het stuwmeer weer overgedragen aan de Surinaamse regering.

Vanaf stone eiland hebben we de boot genomen naar baboon eiland. Dit eiland heet baboon eiland omdat er een familie van 8 baboons (brulapen) leeft op dit mini eiland. Wat maken die beesten een lawaai! Op dit eiland waren ook schildpadden. luiaards en heel veel kippen en eenden.

Na het bezoek van dit eiland reden we door naar de top van de Browns berg waar we bleven slapen. De rit hier naartoe was nog hobbeliger en steiler en zanderiger dan de voorgaande weggetjes.

Wat een uitzicht! Toen we aankwamen maakte Rudi Saoto soep voor ons. Dit is bouillon waar je zelf kip, taugé, rijst en peper in kan doen (heerlijk!).

Na de soep gingen we op pad. Het was al een tijdje donker en Rudi wou ons de jungle snachts laten zien. Tijdens het eten van de soep hadden we al heel veel gekko's en sprinkhanen en mieren gezien, maar in de jungle waren er nog veel meer dieren om te bekijken. Met allemaal 3 liter deet op ons lichaam, helemaal bedekt in kleding en een lampje op ons hoofd, vertrokken we. Onderweg zagen we veel mega grote insecten, padden en kikkers. Op een gegeven moment zie Rudi dat we onze lampjes uit moesten doen. Het was echt pikkedonker en we konden heeeel veel sterren zien. Ook konden we alle jungle geluiden nog beter horen. Zo gaaf! Na een wandeling van ongeveer 2 uur kwamen we weer terup bij het kamp. Hier hingen we onze hangmatten op en ging Rudi weer de keuken in. Hij kwam een uurtje later terug met een heel bord bakabana. Dit is gebakken banaan in oliebollendeeg met pindasaus (heerlijk!). Na de bakabana besloten we allemaal onze hangmat in te gaan en lekker te gaan slapen.

11-10-2018 "De Irene val en de Leo val"

Dit was mijn eerste nacht slapen in een hangmat en het is me niks tegen gevallen. Vooral het wakker worden was geweldig. Met de oranje opkomende zon die scheen over het mistige dal. Ik heb een uurtje met wat muziek van het uitzicht genoten en toen stond ons ontbijt al weer op tafel. Rudi had roerei en allemaal lekker fruit voor ons klaar gemaakt. Na het ontbijt gingen we de jungle weer in. Maar nu om te gaan wandelen naar de watervallen. Eerst gingen we naar de Irene val. Om hier te komen moesten we 300 meter dalen en 3 kilometer lopen in totaal. Met 38 graden Celsius en mega veel steekvliegen die op je gaan zitten en direct een pijnlijke steek achter laten, is dat best een heftige tocht. Eenmaal daar aangekomen was het zeker de moeite waard geweest, want wat was dat mooi! Na lekker te hebben gedoucht onder de waterval, liepen we weer terug richting de Leo val. Omdat dit de zelfde weg terug was moesten we nu 300 meter klimmen, maar de terugweg viel me mee. Toen we weer bij de splitsing aankwamen moesten we weer 60 meter dalen en toen kwamen we aan bij de Leo val. Deze viel vergeleken met de Irene val iets tegen maar was ook erg mooi om te zien.

Toen was het tijd om terug te gaan. Aangekomen bij het kamp ging Rudi wederom de keuken in en zette hij vervolgens na een klein uurtje de tafel vol met bami, kip en groente. Na deze heerlijke maaltijd hebben we onze spullen ingepakt en zijn we weer op weg gegaan naar huis. Om 20:00 uur kwamen we helemaal gesloopt thuis aan en zijn we vrij snel gaan slapen.

13-10-2018 "Bigi pan"

Na een lekker dagje te hebben gerust, werden we vandaag weer om 08:00 uur opgehaald door Rudi. Dit maal waren we met 7 man (Marjolein, Silke, Didi, Tim, Pablo, Rens en ik) en had Rudi ook twee collega's mee genomen. Met z'n 10en vertrokken we in het busje richting Bigi pan (nog totaal niet wetende wat we konden verwachten). Het was een tocht met de auto van ongeveer 4 uur en om het uur stopten we om wat te eten en om gebruik te maken van het toilet. Zo stopten we op een gegeven moment ook op een marktje. Het was een overdekt marktje met heel veel mensen en geuren en kleuren. Er waren tafels vol fruit en groente heel mooi opgestapeld. Op een gegeven moment kwamen we bij het vis deel van de markt. Hier schrokken we wel van dat er nog levende vissen op de tafels lagen.

Na de markt stapten we in de auto en reden we het laatste stuk naar de opstapplaats van de boten.

Met 10 mensen en 30.000 tassen en koelboxen stapten we in een gammel half lek bootje. Na 5 minuten varen kwamen we aan bij een sleepheuvel. Hier moesten we de boot over de heuvel trekken. Na veel zweten is dit gelukt en moesten we nog 1 uur varen naar de plek waar we gingen slapen. Onderweg kregen we allemaal een box met nasi of bami (met natuurlijk weer kip). Na een uur kwamen we aan op een groot open meer waar ons huis stond. Het was een hele mooie grote blokhut midden op het water. Toen we aankwamen hingen we onze hangmatten op op de vlonder bij het huis op het water. En toen was het genieten geblazen. We zijn nog even gaan kanoën en toen kregen we weer Saoto soep. Na het eten werd het al snel donker en stapten we met z'n allen weer de boten in om kaaimannen te spotten. We hebben er in totaal 3 gevangen (of nouja, de bootmannen deden dit). Bij terugkomst begonnen we aan de drankspelletjes en hebben we nog een hele leuke avond gehad. Om 2:00 uur lag ik in mijn hangmat en viel ik direct in slaap.

14-10-2018 "Modderrr"

Om 06:00 uur werd ik wakker van de prachtige oranje opkomende zon. Ik filmde snel om me heen omdat ik veel te moe was en viel direct weer in slaap (zie filmpje facebook).

Om 08:00 uur stond het ontbijt al weer voor ons klaar. Na het ontbijt zijn we weer de boten in gestapt en kregen we een tripje waarbij we vogels gingen spotten. We hebben veel flamingo's, roofvogels en rode ibissen gezien. Onderweg zagen we veel vliegende vissen. Op een gegeven moment zette we een net in het water om wat vissen te vangen om te kijken welke vissen er voor komen. Uiteindelijk zaten er maar een paar visjes en krabben in.

Het water was maar 1 meter diep en er lag ongeveer 20 cm modder op de bodem. Dit vroeg om een moddermasker! Eenmaal terug thuis gekomen zijn we het water in gesprongen en hebben we ons helemaal ingesmeerd met modder. Nadat we nog even hebben gezonnebaad en geluncht was het al tijd om op te ruimen en te gaan. De terugweg duurde in totaal ongeveer 6 uur en toen we om 20:00 uur thuis kwamen waren we dus ook helemaal gesloopt (en lekker bruin). We gingen direct bezig met de voorbereiding voor stage en zijn op tijd gaan slapen.

15-10-2018 "Eerste stage dag"

Om 05:45 werd ik wakker. Wat een spanning!  Ik kon geen hap door mijn keel krijgen. Toen ik om 06:35 aan kwam bij de instelling, heb ik nog 1,5 uur gewacht en toen werd ik naar mijn afdeling gestuurd. Op dat moment kwam ik er achter dat ik op de SPD terecht kwam. Dit is een ambulante afdeling. We gaan op bezoek bij mensen thuis voor consulten of bijvoorbeeld het geven van injecties. Ook zijn er streetcorner diensten waarbij we gaan praten met daklozen die bekend staan bij het PCS. Ik vraag me wel af at ik op deze afdeling zelf kan gaan doen, maar het was een geslaagde eerste werkdag en ik blijf op deze afdeling tot 5 november. Daarna ga ik voor drie weken naar de opvang afdelingen voor mannen en voor vrouwen, de onrust afdeling voor mannen, het kinderpaviljoen en de verslavingszorg afdelingen.

Na mijn dienst werden we uitgenodigd door de buren om te komen eten. Zij hadden cassave patat, aubergine, steak en salade gemaakt en wij hadden watermeloen mee genomen. Het was het lekkerste eten wat we hier tot nu toe hebben gehad!

Na het eten hebben we nog even wat huishoudelijke taken verricht en ben ik weer redelijk op tijd gaan slapen.. Morgen weer een stage dag!

Groetjesss

1. Angelique:
    17 oktober 2018
    Wat een geweldige blog weer. Mooie ervaringen heerlijk genieten. Klinkt erg goed wat je al hebt gedaan. 👍🏼 Succes met je stage
  2. Natasia:
    17 oktober 2018
    Nou meis, wat een avonturen! En ongeboren kip...hahaha, wie verzint zoiets...
  3. Erna:
    17 oktober 2018
    Geweldig om te lezen en je vertelt het op een manier waardoor je wordt meegenomen in je reis...
  4. Maxime:
    Wat gaaf om te lezen Lin 😍
    En fijn dat je stageplek goed bevalt!
  5. Noraly:
    21 oktober 2018
    Lindey, wat een leuke blog!! Wat een avonturen ga je beleven. Heel veel succes met je stage!!! Dat gaat helemaal goed komen.