De eerste stage week en uitgaan in Paramaribo 15-10-2018/21-10-2018

21 oktober 2018 - Paramaribo, Suriname

'De eerste werkweek' 15-10-2018/18-10-2018

Maandag begon mijn eerste stage dag. Zoals ik eerder al beschreef was ik erg zenuwachtig. Uiteindelijk viel het uiteraard allemaal wel mee.

Deze week heb ik te horen gekregen dat ik drie weken op elke afdeling blijf. Mijn rooster is als volgt:

- Sociaal psychiatrische dienst (SPD) ambulante psychiatrie

- Observatie mannen en vrouwen ( OOBV/OOBM)

- Onrust afdeling mannen (paloeloe)

- Kinderpaviljoen

- Langdurige zorg mannen/vrouwen (LZM/LZV)

Na deze eerste week op de SPD ben ik er achter gekomen dat het hier echt No spang is. Hakuna matata! Niet haasten en maak je geen zorgen.

Dit is voor mij nu wel fijn, ik hoop alleen wel dat ik hier genoeg opdrachten kan afronden als ik met deze instelling door blijf gaan.

Ik ben deze vier dagen veel bij mensen thuis geweest. Dit gaf mij een goed beeld van hoe veel mensen hier leven. Er zijn veel armzalige huizen waarbij ik het gevoel heb dat ik weer in Malawi ben beland, en dan staat er ineens een dikke villa tussen. Ik vind het nog lastig om zelf te communiceren met de patiënten, omdat zij vaak Surinaams (Sranan) praten en omdat ik ze simpelweg nog niet ken.

Ik hoop wel dat dit nog makkelijker word, aangezien ik dan pas echt zelf aan het werk ben, in plaats van alleen mee te kijken.

Donderdag na mijn stage was ik blij dat het weekend was en dat ik alle indrukken kon verwerken.

'Havana' 18-10-2018

Donderdag avond was het direct ook tijd voor onze eerste keer uit gaan. Rond 00:30 uur vertrokken we na gezellig een spelletje te hebben gedaan bij de buren, met de taxi richting Havanna. Dit is een club in het centrum van Paramaribo. Iedereen heeft gratis toegang tot deze club. Dit is niet altijd het geval, vaak moeten mannen wel betalen voor de entree en vrouwen niet ( raar he?!).

We hebben een geweldige avond gehad met heel veel dansen en heel veel Borgoe (Surinaamse rum).

'De rest van het weekend' 19-10-2018/21-10-2018

De rest van het weekend hebben we lekker lui gedaan, we hebben geshopt bij een chinees shopping center (een soort ali expres in real life) en we hebben veel films gekeken, watermeloen gegeten, roti gegeten en in het zwembadje gezeten.

Nu weer lekker uitgerust en klaar voor de tweede stage week!

Groetjesss

1. Natasia:
    22 oktober 2018
    Klinkt als een goed weekend.... succes vandaag weer met je stage.